Rafał Markiewicz

Wygraj maraton – odpowiedz świadomie na koronowirusa

Wygraj maraton – odpowiedz świadomie na koronowirusa

W 2008 roku kiedy kryzys finansowy zmiótł wielu prezesów z ich prestiżowych i dobrze płatnych stanowisk, znaleźli się oni w zupełnie nowej sytuacji. Utrata wpływu, odcięcie od stałych i bezpiecznych dochodów, nadmiar wolnego czasu i brak pomysłu na siebie wywołały u nich potężny stres i stanowiły dla nich ogromne wyzwanie.

Po chwilowym zagubieniu i dezorientacji wielu z nich rozpoczęło intensywne przygotowania do maratonu. Skąd nagle u nich takie zainteresowanie sportem, a szczególnie maratonami?

Rafał Markiewicz - coach - coaching - rozwój - osobisty - cel, kontrola, koronawirus
Photo by Dillon Shook on Unsplash

Odpowiedzią jest cel i kontrola nad sytuacją.

Kontrola, którą dopiero co utracili i której odzyskanie w takim wymiarze jak wcześniej było w krótkim czasie niemożliwe. Postawili więc na cel, który stanowił dla nich wyzwanie. Zarazem jednak dawał możliwość określenie punktu startu i następnie postępu w zakresie wytrzymałości i sprawności organizmu.

Mogli to uzyskać tylko dzięki odpowiednio zaplanowanym i regularnym treningom. Regularność wprowadziła do ich życia rutynę i przewidywalność. Dały im one poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa. Postępy w treningach pozwalały natomiast odzyskać poczucie wpływ i sprawczości.

Nie można też nie docenić celu samego w sobie. Zazwyczaj budzimy się co dnia, do końca nie zastanawiając się nawet po co. Po otwarciu oczu wdrażamy rutynowy program wyjścia do pracy. Kolejność wszystkiego mamy ułożoną. Wyścig z czasem pozbawia nas przestrzeni na refleksję nad życiem. Potrafimy wybiec z domu nie do końca mając świadomość jaka jest pogoda na zewnątrz i jaki mam dzień.

Kiedy zabrać ludziom pracę wielu z nich ma problem z odpowiedzią na pytanie „po co wstaję”. Mieli go również wspomniani menedżerowie. Jednak tylko do momentu, kiedy w ich życiu pojawił się nowy cel: „maraton”. Potem już budzili się co dnia, choćby po to aby zrealizować zaplanowany trening.

Ręczny hamulec na pełnym gazie

Ten, kto próbował tej techniki ten wie co się dzieje. Pisk opon, dym z hamulców, gwałtowne napięcie pasów bezpieczeństwa z powodu przeciążenia, walka o utrzymanie kontroli nad torem jazdy i wreszcie zatrzymanie, któremu towarzyszy lekka dezorientacja.

Tak samo dzieje się z nami, gdy nagle w biegu życia, ktoś inny odpalił nam katapultę z dotychczasowego rutynowego biegu dnia. Na dziś, tym wyzwalaczem jest koronawirus.

Ostatnie dni to była walka o utrzymanie kontroli nad torem jazdy. Zabezpieczanie zapasów jedzenia i reorganizacja życia by zorganizować opiekę nad dziećmi, które nie poszły do szkół. Jednocześnie w naszych firmach zachodziły bardzo dynamiczne zmiany w procesach i działaniach. Przygotowania do pracy zdalnej w trybie alarmowym, zabezpieczenie ciągłości działania firmy i ustalenie nowych zasad organizacji pracy. Wreszcie ogłoszenie przez premiera stanu zagrożenia epidemicznego.

Wyhamowaliśmy i teraz nieco zdezorientowani próbujemy się odnaleźć. Część z nas w ogóle w najbliższych dniach nie pójdzie do pracy. Cześć musi pokonać bariery technologiczne i zwyczajowe, aby przystosować się do pracy zdalnej. Inni jeszcze muszą działać tak jakby nic się nie stało i chodzić do pracy pomimo, że wielu z ich znajomych zostaje w domach. Firmy muszą zweryfikować stan swojej organizacji i rozwiązać problemy, które pojawiły się w tym zakresie. Wszyscy bierzemy przysłowiowe „trzy głębokie oddechy” i pomału próbujemy działać.

W sytuacjach kryzysowych wygrywają ci, którzy nie poddają się pesymizmowi, którzy są w stanie dopuścić stratę, ale jednocześnie skupiają się na tym, na co mają wpływ.

Ewa Chalimoniuk, certyfikowana psychoterapeutka PTP.
Specjalizuje się w pracy z osobami po stracie i z doświadczeniem traumy.

Zagubcie się, a potem wyznaczcie cel

W głowach wielu z nas może się dziś odpalić program autokrytyki. Jak mogłem tego nie przewidzieć, jak mogłem o tym zapomnieć. Jest mi wstyd, bo nie wiem jak sobie z czymś teraz poradzić. Jestem słaby, bo czuje się zagubiony. Jestem… Stop!

Skoro tu dotarłeś jest już za późno. Już wysłałem Ci dobre wibracje i zwalniam Cię z obowiązku bycia wszechwiedzącym i doskonałym. Daję Ci prawo zagubienia i odpoczynku.

Zatrzymaj się, poobijaj i zregeneruj siły. Przez ten czas świat się nie zawali.

Następnie działaj w tych obszarach, na które masz realny wpływ i wyznacz sobie cele, w których postęp możesz kontrolować. Poniżej kilka przykładów, z których możesz skorzystać:

  • W pracy zdalnej będę w minimum 90% tak samo wydajny jak w pracy na miejscu.
  • Uporządkuję mój dom – wreszcie porządnie go odkurzę i pozbędę się co najmniej 30 zbędnych rzeczy.
  • Uporządkuję komputer – usuwając zbędne pliki, porządkując je i stworzę kopię bezpieczeństwa.
  • Odkopię się ze wszystkich swoich zaległości – zrobię ich listę i każdego dnia pozbędę jednej z nich.
  • Nauczę się czegoś nowego – kursów on-line dziś całe mnóstwo, tak samo jak szkół językowych.

Jaki możesz mieć cel? Np. taki, że po całej tej historii z koronawirusem będziesz inną, lepszą wersją siebie. Firma natomiast może się przygotować do tego, że kiedy obecna sytuacja się skończy będzie gotowa do sprawnego i dynamicznego powrotu na rynek. Być może ten czas, to dla niej też świetny moment na uporządkowanie wielu kwestii lub wdrożenie jakiejś transformacji.


Jeśli potrzebujesz motywacji do zmiany. Szukasz sposobu jak do niej podejść, albo jak dobrze wyznaczyć cel – to przejrzyj mojego bloga. Znajdziesz tu ponad 260 wpisów, dostępnych 24 godziny na dobę i bez żadnych ograniczeń w dostępie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Więcej informacji

Poniższy wzór polityki cookies chroniony jest prawem autorskim, które przysługują IAB Polska. 1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. 2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. 3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu Lemon Mint Rafał Markiewicz z siedzibą pod adresem ul. Lipowa 16c/8, 81-572 Gdynia 4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb; b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; 5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. 6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies: a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu; b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu; c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu; d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.; e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań. 7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). 8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. 9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu partnerów. 10. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Close