Rafał Markiewicz

Siła woli – jest silna czy słaba, a może po prostu zmienna…

Siła woli – jest silna czy słaba, a może po prostu zmienna…

Jeszcze do niedawna czytałem wiele badań które mówiły, że siła woli spada wraz z upływem dnia. Ostatnio jednak Evan Carter z Uniwersytetu Miami podważył to twierdzenie robiąc przegląd eksperymentów dotyczących tego zjawiska. Wyszło mu na to, że publikowane stronniczo były tylko te, które potwierdzały to twierdzenie.

Szczerze, jest mi obojętne czy spada mi siła woli, energia życiowa, czy też koncentracja. Wiem jedno – na koniec dnia realizacja zadań, które są dla nas wyzwaniem, jest znacznie trudniejsza niż na jego początku.

Rafał Markiewicz - coach - coaching - rozwój - osobisty - siła woli
Photo by Frame Kings on Unsplash

Czemu pod wieczór jest trudniej?

Z jednej strony to oczywiste, bo jesteśmy bardziej zmęczeni po całym dniu. Mamy mniej energii i zapału. Jeżeli jeszcze do tego mieliśmy nie najlepszy dzień, łatwo nam uznać, że zalicza się on do tych kiepskich. Przekreślamy więc w myślach jego drugą cześć. No bo jak jest do „du.y”, to tak jest – i nie warto się starać.

Kiedy dzień jest udany, bywa że wcale nie jest łatwiej. Nakręceni i podekscytowani pierwszą częścią dnia, wpadamy w drugą na wysokim poziomie endorfin. Często w tym stanie chcemy zmieniać cały świat lub chociażby zmajstrować coś równie ekscytującego w naszym życiu. Nagle chwytamy się za rzeczy nieplanowane, które dołożą nam trochę nowej ekscytacji po ich skończeniu. Czasami z ich braku oddajemy się optymistycznym marzeniom lub wymyślamy jakieś plany. Oczywiście, jedynie na tych planach kończąc. Zazwyczaj jakoś tak wychodzi, że to co ekscytujące wypiera to, co stanowi dla nas wzywanie tej ekscytacji pozbawione.

3 istotne zasady

Wbrew pozorom nie jesteśmy w tej sytuacji bezbronni. Bez względu na to co nam spada lub czego ubywa – woli, energii czy koncentracji możemy ogarnąć tę sytuację.

1. Buduj nawyk – kiedy chcemy jakąś sytuację wykonywać regularnie i nie utracić w nią zaangażowania, powinniśmy ją zamienić w nawyk. Świetnym przykładem takiego działania jest codzienne mycie zębów. Nie jest to czynność odkrywcza, ani fascynująca. Co więcej jest ona dość powtarzalna i mało ekscytująca, a mimo to większość z nas myje zęby regularnie.

Pomagają nam w trzy kwestie:

  • wiemy jakie są konsekwencje braku mycia zębów – większość z nas boi się dentysty,
  • wiemy w jakim celu to robimy – ładne zęby i uśmiech + brak interwencji specjalisty z pkt. a,
  • dostajemy natychmiastową gratyfikację – fajny świeży oddech, z którym czujemy się dobrze*

2. Uważaj na „nawyk odpuszczenia” – często, kiedy chcemy wykonywać jakieś działanie regularnie, wcześniej czy później zdarzy nam się potknięcie i sobie odpuścimy. Niby pojedyncze odstępstwo nie jest groźne, ale nasz cwany mózg szybko próbuje się go uczepić.

W naszej głowie buduje się narracja: skoro raz dane działanie pominęliśmy i nic się nie stało, możemy je pominąć jeszcze raz. Potem będzie jeszcze jedno pominięcie i jeszcze jedno i jeszcze… aż nagle ucieknie nam cały tydzień.

Konkluzja w tej sytuacji wydaje się oczywista – skoro poszedł nam cały tydzień w diabli, to już po ptakach i odpuszczamy sobie dyscyplinę w działaniu. Tak umierają wzniosłe postanowienia noworoczne. Giną diety odchudzające i znikają z pola widzenia przyszłe sylwetki wyrzeźbione na skutek regularnych ćwiczeń.

Z tego powodu pamiętaj!
Kiedy jednego dnia odpuścisz, następnego musisz być w dwójnasób czujny i zdyscyplinowany.

3. Planuj precyzyjnie czas działania  –kiedy coś ma być wykonywane regularnie i planowanie ma być skuteczne – jasno wyznacz, o której godzinie lub w jakim momencie dnia będziesz to robił.

I dla jasności – rano lub wieczorem to nie jest precyzyjne stwierdzenie. No bo o 16:00 to jeszcze nie wieczór. 18:00 to dopiero jego początek, więc czasu jeszcze dużo. 20:00 – o matko, kiedy to minęło – zaraz ogarnę temat. 22:00, o kurna koniec wieczoru, a ja nie zdążyłem. Jestem pewien, że wielu z Was doskonale zna ten wewnętrzny dialog.

Stąd, jak planujesz coś robić to planuj – np. o 19:00 i najlepiej ustaw sobie 15 minut wcześniej przypomnienie. Możesz też planować, na konkretny moment dnia – np. zaraz po śniadaniu lub tuż przed nim.

Jeżeli już nadszedł moment działania, a nie możesz się zmobilizować do niego, to użyj „reguły 5 sekund”, o której pisałem tutaj. Odkąd ją znam, już wielokrotnie mi pomogła.


* zaraz po wymyśleniu pasty do zębów nie zyskała on znaczącej popularności wśród użytkowników. Jednak dodanie do niej odrobiny olejku eukaliptusowego zdziałało cuda. Lekkie uczcie szczypania (sugerujące czyszczenie) i świeży oddech (nagroda) istotnie podniosły atrakacyjność jej używania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Więcej informacji

Poniższy wzór polityki cookies chroniony jest prawem autorskim, które przysługują IAB Polska. 1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. 2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. 3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu Lemon Mint Rafał Markiewicz z siedzibą pod adresem ul. Lipowa 16c/8, 81-572 Gdynia 4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb; b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; 5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. 6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies: a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu; b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu; c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu; d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.; e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań. 7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). 8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. 9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu partnerów. 10. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Close