Rafał Markiewicz

Pokoloruj szefa ;-)

Pokoloruj szefa ;-)

Kiedy pracuję z klientami nad ich relacją z przełożonym lub kiedy szykujemy się do rozmowy o podwyżce, często tę pracę zaczynamy od próby przypisania ich szefa do jednego z czterech kolorów. Kolory te w uproszczony sposób opisują typy osobowości, czyli styl myślenia i działania danej osoby, a tym samym wskazują klucz do skutecznego sposobu komunikacji z nią. Podział ten jest na tyle charakterystyczny, że bez większych problemów udaj się odnaleźć dominujący kolor w zachowaniach danego przełożonego.

Pierwsze co należy zrobić to ustalić czy szef jest ekstrawertykiem czy introwertykiem.

Jeżeli należy do tej pierwszej grupy to może przybrać jeden z dwóch tzw. ciepłych kolorów: czerwony lub żółty.

Szef czerwony to „ognisty strateg” i charakteryzuje go działanie. Jest mocno zorientowany na zadania, cele i wprowadzanie zmian. Często jest dominujący i dąży do szybkich rezultatów. Do tego w tych działaniach braku mu dyplomacji.
W dobre dni jest: rywalizujący, wymagający i zdeterminowany. Cechuje go silna wola i zdecydowanie.
W złe dni jest: napastliwy, kontrolujący, apodyktyczny, porywczy, nietolerancyjny

 

Szef żółty to „uczuciowiec kreator” i można o nim powiedzieć, że to rodzaj showmana. Dużo mówi, gestykuluje i jest nastawiony przede wszystkim na komunikację. Nierzadko jest świetnym handlowcem. Łatwo nawiązuje kontakty i ma wiele pomysłów, ale zarazem bywa chaotyczny i nieprzewidywalny.
W dobre dni jest: towarzyski, zaangażowany, entuzjastyczny, ruchliwy, otwarty
W złe dni jest: pobudliwy, chaotyczny, niedyskretny, przesadny, pochopny

 

Do introwertyków są przypisane dwa zimne kolory: niebieski i zielony.

Szef zielony to „relacyjny uczuciowiec”. Bywa też nazywany ”tonikiem”. Głównie aktywnie słucha i wykazuje zrozumienie. Cechuje go umiejętność budowania zaufania oraz pielęgnowania kontaktów, zarazem jest mało decyzyjny i skłonny do uników. Nie lubi zmian.
W dobre dni jest: troskliwy, opiekuńczy, empatyczny, cierpliwy, wyciszony
W złe dni jest: zamknięty, zawzięty, powolny, zależny, uparty

 

Szef niebieski to „analityczny myśliciel”, można też o nim powiedzieć konkreciarz. Operuje konkretami, danymi i liczbami. Liczy się u niego dokładność, precyzja i dobre przygotowanie. Raczej nie bywa spontaniczny, niektórym może się wydawać wręcz chłodny.
W dobre dni jest: ostrożny, precyzyjny, rozważny, dociekliwy, oficjalny
W złe dni jest: podejrzliwy, chłodny, drobiazgowy, z rezerwą, niezdecydowany

 

Jakie argumenty, do którego koloru?

Znając kolory naszych szefów, możemy przygotować odpowiedni rodzaj argumentów, który z dużym prawdopodobieństwem najlepiej do nich dotrze. Poniżej podpowiedzi do każdego z kolorów.

Czerwony- ten typ szefa lubi od razu przejść do meritum sprawy, bez marnowania czasu na zbędne wstępy. Należy też pamiętać o jego braku dyplomacji i oschłości. Jeżeli idziesz do niego nieprzygotowany i niepewny, a dodatkowo weźmiesz do siebie jego postawę – przegrałeś. Czerwony lubi konkrety i ich oczekuje. Lubi też dominować, musisz mu więc zapewnić poczucie wygranej – załóż więc w negocjacjach z góry margines na ustępstwa.

 

Żółty – w przypadku tego koloru nigdy nie zaczynaj od konkretów. Tutaj na początku ważna jest luźna rozmowa. Pamiętaj też, że ten typ szefa szybko się nudzi, zatem zasypując go liczbami i mówiąc jednostajnie spowodujesz, że szybko się zniechęci. Musisz pobudzić jego wyobraźnię. Mów zmieniając intonację i używaj opisów oraz obrazów. Zaznaczaj potencjalny zwrot z inwestycji i używaj języka korzyści. Zacznij jednak od korzyści dla swojego szefa, potem dla firmy, a dopiero na końcu dla siebie.

 

Zielony – pamiętaj, że to typ szefa relacyjnego. Zatem ważna jest dla niego lojalność, szacunek i przywiązanie do zespołu. Natomiast źle i nerwowo reaguje na postawę roszczeniową, bo wymaga ona szybkich decyzji, których podejmowania unika. Postrzega świat przez pryzmat wartości, dlatego to co negocjujesz musisz logicznie uzasadnić i najlepiej od razu zaproponować rozwiązanie, tak aby ułatwić mu proces decyzyjny.

 

 

Niebieski – idąc do konkreciarza na rozmowę musisz pamiętać, że uwielbia on statystyki, wykresy i wskaźniki. Lubi przeanalizować temat, zatem może to chwilę potrwać, ale nie należy na niego naciskać w tej kwestii. Na rozmowę przygotuj sobie argumenty związane z oszczędnościami, usprawnieniami, kontrolą, weryfikacją błędów, terminowością i dokładnością. Niebieski już tak ma, że koncentruje się na błędach. Nie licz zatem na to, że inaczej będzie z Twoją argumentacją. Bądź zatem przygotowany na uszczypliwości i nie reaguj na nie emocjonalnie. Pamiętaj też o dress code i zachowaniu form, w tej relacji ważne jest wyczucie i obycie.

 

Odpowiedni sposób argumentowania to połowa sukcesu. Teraz pozostaje Ci jeszcze tylko opracowanie strategii negocjacyjnej.

One thought on “Pokoloruj szefa ;-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Więcej informacji

Poniższy wzór polityki cookies chroniony jest prawem autorskim, które przysługują IAB Polska. 1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. 2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. 3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu Lemon Mint Rafał Markiewicz z siedzibą pod adresem ul. Lipowa 16c/8, 81-572 Gdynia 4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb; b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; 5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. 6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies: a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu; b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu; c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu; d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.; e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań. 7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). 8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. 9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu partnerów. 10. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Close