Rafał Markiewicz

Jak to z szefem bywa? – oczekiwania i ich konsekwencje

Jak to z szefem bywa? – oczekiwania i ich konsekwencje

Pamiętam jak zastanawiałem się na wyborem lekarza pierwszego kontaktu. Po przeczytaniu sporej liczby opinii zdecydowałem się na zachwalaną lekarkę, która miała zawsze całkowicie angażować się w problem pacjenta i poświęcać mu tyle czasu ile trzeba. Zamiast kończyć wizytę po standardowych 15 minutach.

Kiedy przyszedłem na wizytę i siadłem w poczekalni wywiązała się rozmowa z jedną pacjentek. Zagadnąłem o jej opinię o lekarce, wspominając o jej rzekomym zaangażowaniu w sprawy pacjenta. Kobieta potwierdziła i zadeklarowała, że między innymi z tego powodu chodzi właśnie do niej.

Niemniej jednak chwilę później, kiedy 15 minut po planowanej godzinie wizyty nadal siedziała w poczekalni zaczęła się niecierpliwić i komentować całą sprawę między innym pytając na głos „Ile czasu można siedzieć u lekarza?”. Weszła spóźniona 20 minut, a sama spędziła w gabinecie minut 30 zamiast standardowych 15.

Ja wszedłem na wizytę 45 minut po planowanej godzinie, ale wcale nie byłem zdenerwowany lub zniecierpliwiony.  Byłem świadomy, że zaangażowanie lekarki w sprawy pacjentów, z pewnością będzie miało konsekwencje w opóźnieniach planowanych wizyt i nie było to dla mnie zaskoczeniem.

Rafał Markiewicz - coach - coaching - rozwój - osobisty - szef - relacje
Photo by Hunters Race on Unsplash

Kiedy rozmawiam z ludźmi o ich pracy i relacjach z przełożonymi dość często zauważam u nich syndrom opisanej wyżej pacjentki. Chcą, aby ich szefowie byli jacyś, ale nie są już zadowoleni jeśli ta oczekiwana cecha rzutuje również na nich samych.

Mój szef to twardy gracz – załatwia wszystko co potrzebujemy i nie daje naszemu działowi wcisnąć dodatkowej roboty

To miło być pod szefem, który wygrywa wszystkie międzybiurowe potyczki. Potrafi dla nas wywalczyć wszystko czego potrzebujemy i stawia do pionu szefów innych działów. Jest odważny, bezpardonowo dąży do założonych celów i lubi dominować. Dzięki temu nasz dział ma jedną z silniejszych pozycji w firmie.

Skoro Twój szef ma naturę drapieżnika i potrzebę dominacji to jakiej relacji możesz się z nim spodziewać? Można naprawdę się zdziwić ile osób w takiej sytuacji oczekuje, że szef będzie miły, troskliwy i skory do ustępstw na rzecz pracownika.

Nie łudźmy się, drapieżnik nigdy nie stanie się miłym barankiem. Dodatkowo jeśli utrudnisz mu osiągnięcie założonego celu możesz spodziewać się tak samo ostrej reakcji z jego strony, jak w stosunku do pozostałych.

Mój szef dba o ludzi i dobrą atmosferę – jest otwarty, elastyczny na nasze sprawy i nigdy nie wybucha.

Faktycznie praca z takim szefem bywa bardzo pozytywnym doświadczeniem nieobarczonym zbytnim stresem. Potrafi on zaopiekować się pracownikiem, zmotywować go i ma sporo cierpliwości, aby wszystko wyjaśnić. Stara się unikać konfliktów i często dla „świętego” spokoju godzi się na różne ustępstwa.

Miękki i spokojny szef podobnie będzie się zachowywał w relacjach z innym działami i szefostwem. Przez co dla „świętego” spokoju może wziąć więcej zadań na swój dział lub dość łatwo ustępować w konfliktowych sytuacjach z innymi biurami. Będzie też raczej przeciwny, aby jego pracownicy stanowczo przeciwstawiali się działaniom pracowników innych działów.

Oczekiwanie, że taki szef będzie cały czas ostro walczył z innymi działami broniąc naszego interesu jest naiwnością.  

Mój szef to zaradny i skuteczny kombinator – załatwi wszystko i zagada z kim trzeba, omijając procedury i obchodząc sztywniackie zasady.

Pracując z tak skutecznym i przebojowym szefem można czerpać różnego rodzaju profity i być pewnym, że nasz dział będzie zawsze na pierwszym miejscu w wyścigu o rożne dobra i najlepsze miejsca. Kiedy będę miał problem mój szef zawsze mi pomoże dzięki swoim układom i relacjom.

Minusem jest to, że najczęściej ten luz, brak ustalonych zasad i działania ad hoc przekładają się też na wewnętrzną pracę działu. Możesz być często zaskakiwany różnymi sprawami do załatwienia na wczoraj. Usłyszeć, że: „Jak to się nie da? Idź pogadaj i załatw”. Na pięć minut przed wyjściem do domu dostać od szefa zadanie, które według niego zajmie Ci tylko 3 minuty, a w rzeczywistości minut 30 lub więcej.

Często cechą tych szefów jest to, że w sytuacji kryzysowej trzeba robić dużo i szybko, choć nie są to działania przemyślane i czasami się dublują. Wszystko dlatego, że tym szefom aktywne działania daje iluzję kontroli nad sytuacją.

Kolejne przykłady można mnożyć. Tymczasem to co trzeba pamiętać to fakt, że:

  • życie nie jest tylko czarne lub białe, ale najczęściej jest miksem tych dwóch kolorów lub większej ich liczby;
  • „idealny szef” to mityczny stwór podobnie jak Yeti i jako taki nie istnieje;
  • nie warto żyć iluzjami na temat tego jaki ten szef mógłby być – jest jaki jest i albo się dostosowujesz, albo go zmieniasz zamiast siedzieć i narzekać;
  • jeśli dany szef Ci nie pasuje nie musisz koniecznie zmieniać firmy, czasami odrobina wysiłku i awans pod skrzydła innego menedżera są lepszym wyjściem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Więcej informacji

Poniższy wzór polityki cookies chroniony jest prawem autorskim, które przysługują IAB Polska. 1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. 2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. 3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu Lemon Mint Rafał Markiewicz z siedzibą pod adresem ul. Lipowa 16c/8, 81-572 Gdynia 4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb; b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; 5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. 6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies: a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu; b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu; c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu; d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.; e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań. 7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). 8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. 9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu partnerów. 10. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Close