Rafał Markiewicz

Kryzys – szansa na drugie życie menedżera

Kryzys – szansa na drugie życie menedżera

Mówi się, że kryzys katalizuje i ułatwia zmianę. Przy czym to twierdzenie wcale nie musi odnosić się tylko do firm lub procesów. Może ono dotyczyć również zachowań człowieka. To właśnie z tego powodu kryzys daje szansę na „drugie życie” menedżera.

Rafał Markiewicz - coach - coaching - rozwój - osobisty - menedżer - manager
Photo by Zan on Unsplash

W czasie sesji coachingowych często pracuje z menedżerami, którzy chcą podnieść efektowność swoich działań lub zadbać o to, aby ich menedżerskie aktywności były spójne z nimi samymi. Wyzwanie przed jakim czasami stajemy, to sposób w jaki te zmiany w menedżerskim warsztacie lub zachowaniu wprowadzić w życie. Szczególnie w sytuacji, w której podwładni menedżera oraz jego szefowie mają już wyrobiony jego obraz.

Wbrew pozorom nie jest to wcale takie trudne. Wymaga jedynie świadomego i rozłożonego w czasie działania. Tak, aby nagle nie zszokować swojego otoczenia sprzecznymi sygnałami lub nagłym zaprzeczeniem zasadom, których do tej pory przestrzegaliśmy.

Czasami słyszę od moich klientów, że najlepiej byłoby zmienić firmę i zacząć w jakimś nowym miejscu. Takim, w którym mnie nie znają i miałbym szansę na zbudowanie swojego nowego wizerunku menedżera. Dziś taką doskonałą szansę na zmianę daje kryzys.

Wszyscy musimy się odnaleźć w nowej sytuacji. Zdobywany nowe doświadczenia i niejednokrotnie przewartościowujemy swoje podejście do wielu spraw. W firmach pojawiły się nowe rozwiązania, zaszły zmiany w procesach i musieliśmy się nauczyć organizować swoją pracę na odległość lub w rozproszonych zespołach.

Kiedy to wszystko się nieco uspokoi i zaczniemy wracać do w miarę „normalnego” funkcjonowania, warto będzie zrobić podsumowanie tego okresu. Ustalić, które z wdrożonych zasad, czy rozwiązań zostają z nami na dłużej. To właśnie przy okazji takiego podsumowania łatwo będzie przekazać informację o zmianach w naszym osobistym działaniu. To będzie szansa na nasze drugie „otwarcie” w tej samej organizacji. Na nasz menedżerski second life.

3 kluczowe pytania

Czy wiesz jakim chcesz być menedżerem?

To pytanie, które często zadaję moim klientom i na które niewielu z nich zna odpowiedź. Jest tak dlatego, że najczęściej to jakim jesteśmy menedżerem nie wynika z naszej przemyślanej strategii, ale jest wynikiem serii naszych niejednokrotnie przypadkowych doświadczeń.

Jaką masz wizję działu/projektu za który odpowiadasz?

To kolejne z pytań, na które warto znać odpowiedź. Wiadomo, że w dzisiejszym czasie wiele elementów jest płynnych i ulega szybkim zmianom. Wizja to jednak nie cienka linia dokładnie opisując nasze działanie, ale bardziej latarnia na horyzoncie, która nas prowadzi w jakimś określonym kierunku.

Jaki jest nasz cel na ten rok i na kolejne trzy lata?

W tej kwestii po ostatnich wydarzenia z pewnością wiele się mogło zmienić i tym bardziej jest to kluczowa informacja, dla Twoich podwładnych. Tak aby wiedzieli, czego obecnie się od nich oczekuje. Co na ten moment staje się priorytetem. Czy np. są to mniejsze koszty, czy większa sprzedaż. Może celem głównym staje się jakiś typ klienta, a może określona grupa produktów. W innym przypadku, może to być jak najszybsze spisanie instrukcji i procedur opisujących nowe procesy lub zasady.

I chciałbym stanowczo stwierdzić, że jeśli w powyższych kwestiach nie dostajesz jasnych wytycznych od swoich przełożonych, to nie jest to żadne usprawiedliwienie dla braku odpowiedzi na te pytania. Zawsze możesz udzielić ich sam na poziomie działu/projektu za jaki odpowiadasz.

Co więcej możesz swoim podwładnym jasno powiedzieć, że chciałbyś dostać takie odpowiedzi od swoich przełożonych jednak ich nie masz. Więc chcą ułatwić im pracę, sam musiałeś je przygotować. Mogą jednak ulec one zmianie, jeśli pojawią się jakieś nowe wytyczne z „góry”.

5 ważnych obszarów

Warto pamiętać, że w swoich menedżerskich działaniach powinniśmy uwzględniać pięć obszarów naszej odpowiedzialności. Poniżej wymieniłem każdy z nich, dopisując do nich przykładowe pytania. Powinny one pomóc Ci w budowaniu odpowiedzi do wcześniejszych pytań. Pamiętaj jednak, aby były one spójne z Tobą, a nie czysto teoretyczne i podręcznikowe, bo wtedy nikt w nie nie uwierzy.  

Współpraca z organizacją
  • Jak mają wyglądać relacje z biznesem i klientami?
  • Jak mają wyglądać relacja z pozostałymi zespołami w organizacji?
  • Jak chcę budować te relacje?
  • Jakie są wobec mnie oczekiwania organizacji?
Praca zespołu
  • Co powinienem wiedzieć i czy wiem, czego nie wiem?
  • Jak chciałbym być odbierany?
  • Jaki poziom motywacji chciałby utrzymywać w zespole?
  • Jak będzie udzielana informacja zwrotna w zespole i przez kogo?
  • Jak będą rozwiązywane problemy i podejmowane decyzje?
Działania operacyjne
  • Jak ma wyglądać organizacja pracy w zespole?
  • Jakie są standardy jakościowe?
  • Jak procedury/instrukcje obowiązują w naszej pracy ?
  • Jak postępujemy z nowymi inicjatywami i pomysłami?
  • O jakich informacjach/sytuacjach chcę być informowany?
Organizacja procesu
  • Jak będą mierzone efekty działań w zespole?
  • Jak będzie analizowana efektywność pracy?
  • Jakiego typu spotkania będą organizowane?
  • W jaki sposób będą stawiane cele i jak będą monitorowane?
  • Jak będzie organizowany podział, szacowanie i realizacja zadań?

Dziś standardem staje się zmienność. Zmienność: informacji, dostępnych danych, sytuacji rynkowej, postaw i oczekiwań klientów oraz systemów zarządzania. Wraz z nadejściem tak dużej zmienności, naturalnym elementem, który pojawia się w obszarze zawodowym jest niepewność, która dotyka menedżerów, właścicieli firm, ale także i samych pracowników. Wszyscy więc szukają obecnie menedżerów, szefów czy liderów, którzy z tym brakiem pewności dobrze sobie radzą.

Rafał Markiewicz „Menedżer 3.0 – jak dobrze zarządzać i samemu nie polec” 03/02/2019

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Więcej informacji

Poniższy wzór polityki cookies chroniony jest prawem autorskim, które przysługują IAB Polska. 1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. 2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. 3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu Lemon Mint Rafał Markiewicz z siedzibą pod adresem ul. Lipowa 16c/8, 81-572 Gdynia 4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb; b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; 5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. 6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies: a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu; b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu; c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu; d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.; e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań. 7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). 8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. 9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu partnerów. 10. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Close